لوازم یدکی هیوندای النترا

لوازم یدکی هیوندای النترا , انجین , گیربکس , دیفرانسیل , بدنه , استوک , مستعمل , جدید ,

 

زمانی که معاهده برجام امضا شد، تاثیر آن بر صنعت خودروسازی کشورمان به شکل قابل توجهی ملموس بود. در آن دوران ضمن باز بودن دروازه‌های واردات خودرو، بسیاری از شرکای اروپایی و آسیای شرقی خودروسازی ایران از جمله پژو، رنو و هیوندای با آغوش باز در غالب سرمایه گذاری مشترک به بازار مونتاژی ایران پا گذاشتند.

نتیجه آن بود که شرکت هیوندای، به عنوان شریک تجاری قدیمی کرمان موتور (KMC) در ایران، برخی محصولات خود را به منظور مونتاژ در بازار کشورمان در اختیار این شرکت قرار داد که یکی از این محصولات مدل النترا (با تلفظ صحیح الانترا) بود. سدان سایز کوچک اقتصادی کره‌ای آن هم از نوع مونتاژ داخلی با قیمت نهایی بسیار معقول، سطح آپشن‌های رفاهی قابل قبول و طراحی کاملا مدرن و منتطبق بر استانداردهای روز جهان.

مطالب مرتبط:

مشخصات فنی هیوندای النترا مونتاژی

نسخه مونتاژی هیوندای النترا کرمان موتور در حقیقت نسل ششم این خودرو است که با کد شناسایی فنی AD در سبد محصولات هیوندای شناخته می‌شود. النترا کرمان موتور خودرو جدیدی به حساب نمی‌آید چرا که نسل سوم آن با کد شناسایی XD با نام تجاری آوانته، سال‌ها پیش در ایران مونتاژ و عرضه می‌شد.

مدل النترا همچنین از سوی نماینده رسمی واردات محصولات هیوندای در ایران، یعنی شرکت آسان موتور در نسل پنجم (کد شناسایی MD) نیز به بازار ایران راه یافته بود. از این رو مردم ایران نیز به خوبی النترا را به عنوان یک سدان جمع و جور اقتصادی و باکیفیت کره‌ای می‌شناختند.

مشخصات فنی هیوندای النترا مونتاژی (نسل ششم)
کد پیشرانه/نوع سیستم سوخت رسانی Nu/انژکتوری چند نقطه‌ای (MPI)
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L) ۴/۱۶/۲.۰
نوع تنفس طبیعی (فاقد سیستم پرخوران)
قدرت (HP)/دور در دقیقه (RPM) ۶۲۰۰/۱۵۲
گشتاور (N.M)/دور در دقیقه (RPM) ۴۰۰۰/۱۸۰
گیربکس شش سرعت اتوماتیک
انتقال نیرو محور جلو (FWD)
وزن (Kg) ۱۳۵۰
شتاب 0-100 (S) ۱۰.۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) ۷.۵

 

النترا نسل ششم نه تنها از سوی کرمان موتور به صورت مونتاژی به تولید رسید، بلکه این خودرو به صورت همزمان از سوی آسان موتور و کرمان موتور در نسخه وارداتی نیز به بازار عرضه شد. در نتیجه مشتریان می‌توانستند در صورت میل به کسب اندک آپشن بیشتر و خیال آسوده‌تر از مونتاژ با کیفیت‌تر کره‌ای‌ها، مبلغ بیشتری پرداخت کرده و نمونه وارداتی این خودرو را بخرند که از دیدگاه آپشنی کمی بالاتر از نسخه مونتاژی بود اما در بین نمونه وارداتی کرمان موتور و آسان موتور از دیدگاه آپشن تفاوتی وجود نداشت.

جالب توجه است که تاکید کنیم، پیشرانه عرضه شده برای النترا در بازار ایران چه در نسخه وارداتی و چه در نسخه مونتاژی، قدرتمندترین آپشن ارائه شده از سوی هیوندای در آن دوران بود. تنها قابلیت برتری که در بازار ایران ارائه نشد، وجود حق انتخاب گیربکس هفت سرعت دو کلاچ (7DCT) بود که از نظر منطقی نه تنها نیازی به حضور آن برای خودرویی چون النترا حس نمی‌شد، بلکه عرضه آن در بازار ایران قیمت نهایی این خودرو اقتصادی را به شکل قابل توجهی افزایش می‌داد. از این رو به دلیل رقابت مستقیم الانترا با تویوتا کرولا، مزدا ۳ و کیا سراتو، ارائه این آپشن برای النترا امتیاز منفی به حساب می‌آمد.

نسل هفتم النترا با کد شناسایی CN7، با ظاهر و مشخصات فنی کاملا نوین از سال ۲۰۲۰ روانه بازار جهانی شد. این مدل هرگز به بازار ایران راه نیافت.

مطالب مرتبط:

طراحی هیوندای النترا مونتاژی

نسل ششم هیوندای النترا اگرچه از حجم‌پردازی و اغراق نسل پنجم به شکل چشمگیری کاست اما خوشبختانه به سمت و سوی طراحی معقول و همه پسندتر و شاید کمی میانه‌رو روی آورد. البته این اقدام از سوی هیوندای با وسواس و توجه زیاد به جزئیات انجام شد. در نتیجه نسل ششم النترا بدون تردید زیباتر و همه پسندتر از نسل پنجم است و افراد میانسال بیشتری را به جمع خریداران خود راه داده است.

برخلاف نسل پنجم، این تناسبات هندسی و طراحی در نمای خارجی النترا است که آن را جذاب می‌کند. شاید کمی بر سنگینی ظاهر این خودرو افزوده شده باشد اما در عوض طراحی آن با چراغ‌های کشیده، شکست تند زاویه گوشه سپرها و جلو پنجره ذوزنقه‌ای (به عنوان امضا طراحی مدرن هیوندای) بسیار بیشتر بر دل می‌نشیند و در گذر زمان دل تعداد کمتری از مالکان را می‌زند.

نمای داخلی النترا اما با تغییر از سبک طراحی قرینه به طراحی راننده محور در نسخه نسل ششم، ترکیب سابق هیوندای را نیز رهم زد. هیوندای همانند کیا یکی از آن دسته از خودروسازانی بود که طراحی قرینه در نمای داخلی را به شکل بسیار گسترده‌‌ای به کار می‌گرفت. حقیقت آن است که سبک طراحی همه پسند، در ساختار قرینه همواره ساده‌تر از طراحی نوع نامتقارن است. اما برای النترا کافی بود تا با امثال تویوتا کرولا، کیا سراتو و مزدا 3 رقیب شود. در نتیجه ساختار نمای داخلی این خودرو همانطور که انتظار می‌رود، چیزی بیشتر از یک سدان اقتصادی با کیفیت مناسب را به نمایش نمی‌گذارد، مخصوصا آن که تریم داخلی دو رنگ در این سگمنت معمولا جایی ندارد.

مزایا و معایب هیوندای النترا مونتاژی

 

بازار داخلی ایران به راستی رقیبی جز مزدا ۳ گروه خودروسازی بهمن و کیا سراتو گروه خودروسازی سایپا به همراه نداشت. سایپا به شدت از سر و ته سراتو مونتاژی زده بود و مزدا 3 نیو بهمن موتور به عنوان یک ژاپنی مونتاژی، قیمت قابل توجهی به همراه داشت. اما النترا نه تنها جدیدتر بود، بلکه از دیدگاه سطح آپشن‌های رفاهی ارائه دهنده، از این دو رقیب توانمند و پرفروش بازار ایران سرتر بود.

آپشن‌های رفاهی نسخه مونتاژی النترا چیزی نزدیک به نمونه‌های وارداتی، ویژگی‌هایی چون کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، رادار نقطه کور، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم روشنایی اتوماتیک به همراه سیستم خوش آمدگویی و بدرقه، فرمان با سیستم کمکی الکتریکی، غربیلک قابل تنظیم مجهز به کلید‌های کنترلی و گرم‌کن، سیستم مولتی مدیا برند اینفینیتی با شش بلندگو و نمایشگر لمسی پنج اینچی ، دوربین دنده عقب، ورود و استارت بدون کلید، سانروف، گرم‌‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سرد‌کن صندلی جلو، حافظه صندلی، و ریم‌های آلیاژی آلومینیومی اسپرت ۱۷ اینچی به همراه دارد که تا میزان بسیار زیادی مشتری را از انتخاب خود راضی نگه‌ می‌دارد.

در عین حال بزرگ‌ترین مشکل النترا نسل ششم مونتاژی، عرضه بسیار محدود آن در کنار سایر محصولات مونتاژی هیوندای یعنی i20 و اکسنت است. از آنجایی که معاهده برجام دوام چندانی نداشت، با برهم خوردن آن، تمامی برندهای مطرح خودرویی و غیر خودرویی با عجله بسیار زیاد از بازار ایران رخت بستند. در نتیجه عرضه این محصولات در تیراژ بسیار پایین‌تر از انتظار باقی ماند و النترا فرصت رقابتی که لیاقتش را داشت، نیافت.

نتیجه گیری

النترا نسل ششم به عنوان یک کره‌ای مونتاژی باید برای خود در بازار ایران راه باز می‌کرد اما قطعا مسیر پیش رویش چندان پیچیده و دشوارتر از مسیری که کیا سراتو سایپا پیمود نبود. النترا تنها نیاز به فرصت بیشتر برای عرضه در تیراژ بالاتر داشت تا تاثیر اصلی خود بر مونتاژی‌های قدیم بازار را به صورت ملموس به نمایش بگذارد، فرصتی که هرگز نصیبش نشد. با این حال این خودرو با ارائه از سوی شریک تجاری دیرینه‌اش، یعنی کرمان موتور، سدان شهری اقتصادی با خدمات پس از فروش قابل قبول است که جایگاه منحصر به خود را در میان مونتاژی‌های بازار دارد و در کنار دو برادر دیگرش، آخرین مونتاژی‌های کره‌‌ای نوین بازار ایران به شمار می‌آیند.